Pentingnya Kemenangan Dan Selamat Berjuang Buat Petugas PAS PRK Kuala Besut

Assalamualaikum w.b.t.

l

Asas perjuangan Parti Islam SeMalaysia (PAS) antaranya adalah ingin menegakkan Islam dan mentadbir Malaysia ini dengan Islam. Jesteru itu, PAS menyertai pilihanraya yakni dengan melalui jalan demokrasi berpalimen bagi mendapatkan kuasa pemerintahan di Malaysia. 

Matlamat jelas yang disasarkan oleh PAS ini dapat kita lihat melalui ucapan tegas oleh al Marhum Ustaz Fadzil Noor sewaktu menyampaikan ucapan dasar Muktamar PAS kali ke 44 yang mengambarkan bahawa kemenangan PAS adalah suatu yang mendesak untuk menyelamatkan ummah dari terus hanyut dengan arus material, hendonisme dan segala ideologi yang asing dari wahyu Ilahi yakni Islam. Al Marhum Ustaz Fadhil Noor menegaskan agar PAS serta seluruh jentera dan aktivisnya bertekad mencapai kemenangan.

Sekiranya kita berjaya menghantar wakil PAS ke dalam Dewan Undangan Negeri akan membuatkan mereka tidak senang duduk kerana mereka tidak boleh membuat polisi dan dasar mengikut selera mereka semata-mata dan pastinya akan mendapat tentangan ahli-ahli dewan yang kita hantar.

Rabu 26 Jun lalu, kerusi DUN Kuala Besut menjadi pertaruhan berikutan kematian penyandangnya daripada BN, Dr. A. Rahman Mokhtar. Dalam Pilihan Raya Umum ke-13 yang lalu, Allahyarham menewaskan calon PAS, Puan Napisah Ismail dengan majoriti 2,434undi.

Kuala Besut sekali lagi menjadi pertembungan satu lawan satu yang terdiri daripada Tengku Zaihan (BN) dan Azlan Yusof (PAS). Sekiranya calon daripada PAS yakni Azlan Yusof memenangi PRK Kuala Besut bermakna jumlah kerusi yang disandang oleh BN dan PAS sama banyak iaitu sebanyak 16 kerusi.

Pengarah Pilihan Raya Pas Terengganu, Ustaz Saiful Bahri Mamat berkata, Terengganu akan mencatat sejarah pertama dalam negara sekiranya kedudukan seri 16-16 itu berlaku sambil memberitahu kemungkinan itu hanya akan terjadi sekiranya PAS menang dalam PRK ini.

“Kalau rakyat nak tengok sejarah dan apa yang berlaku selepas itu kenalah sokong PAS. Kalau sokong BN, tiada apalah yang berlaku. Mesti buat seri baru boleh tahu dan bagi PAS kita harap Kuala Besut dapat 16-16.

“Sekarang ini timbul pelbagai tafsiran termasuk berlaku kerajaan campuran dan kita sendiri belum tahu apa yang berlaku jika benar ia berlaku seri,” katanya kepada Sinar Harian.

Pilihanraya dan politik adalah sebahagian daripada kerja-kerja Islam bahkan ianya juga sebagai jihad kerana pilihanraya merupakan medan untuk memilih pemimpin dan kerajaan. Memilih pemimpin yang kita hantar ke dewan undangan negeri bagi menyampaikan kebaikkan Islam serta mencegah dan menentang kemungkaran yang hendak dilakukan oleh sesebuah kerajaan. Oleh kerana kita lihat pilihanraya ini suatu yang penting untuk memilih pemimpin dan kerajaan, maka kita mesti pastikan bahawa PAS perlu menang dalam PRK Kuala Besut kali ini.

Jesteru itu, MPMK mengucapkan selamat berjuang kepada para petugas PAS PRK Kuala Besut. Semoga kemenangan milik kita.



Ahmad Syifa Abdul Rahim 
Bendahari Kehormat
Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIZM 2012/13

Ulasan