Majlis Konvokesyen Kali Pertama KUIZM

Taman Melewar, Gombak : Seramai 10 graduan Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) telah berjaya menamatkan pengajian diperingkat diploma serta melayakkan mereka menerima diploma yang telah disampaikan oleh Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada majlis konvokesyen kali pertama yang berlangsung di Dewan Dato' Fadzil Noor.

Majlis Konvokesyen pada kali pertama ini juga meraikan 20 pelajar yang mendapat kecemerlangan akademik dan beberapa anugerah khas yang disampaikan oleh Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah KUIZM, Dato' Dr Mahfodz Mohamed.

Turut bersama meraikan majlis ini, Setiausaha Agung PAS Dato' Mustafa Ali ; Naib Presiden PAS Dato' Mahfuz Omar ; Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah KUIZM, Dato' Dr Mahfodz Mohamed ; Ahli Lembaga Pengarah Dato' Mohd Nik Amar ; Rektor KUIZM Dr Shahbudin Ngah dan beberapa pimpinan muslimat PAS.

Pada Konvokesyen ini turut meyaksikan pelajar dari Kelantan, Nurul Izati Mohammad Sanadi  merangkul anugerah Graduan Cemerlang Keseluruhan manakala Rahimah Norakmal Muhammad diberikan  anugerah Graduan Cemerlang Akademik, sebahagian daripada mereka akan menyambung pengajian di Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Raden Fatah, Palembang pada 23 semptember lalu untuk memperoleh Ijazah Sarjana Muda.

Konvokesyen pada 17 semptember lalu, buat pertama kalinya KUIZM berjaya melahirkan graduan cemerlang diperingkat diploma, iaitu Diploma Muamalat & Kewangan Islam dan Diploma Dakwah & Komunikasi.

Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menegaskan agar sistem pendidikan yang benar-benar mampu melahirkan generasi Rabbani hanyalah dengan bersistemkan Al-quran dan As-sunnah,bukan seperti yang berlaku kini para pelajar dijadikan bahan kajian untuk mencari keberkesanan sesuatu sistem ciptaan manusia.

"Penubuhan KUIZM serta Institusi lain oleh PAS adalah kerana untuk memenuhi tuntutan perjuangan islam yang diamanahkan demi untuk menyelamatkat manusia dengan islam selaras dengan perintah Allah supaya manusia perlu dibangunkan dengan ilmu".

 "Para ilmuan Barat mengambil kebanyakkan ilmu daripada islam tetapi tidak mengambilnya secara keseluruhan yang menyebabkan berlakunya keruntuhan sakhsiah, akhlak serta moral seseorang manusia, serta kesudahannya kini kuasa yang berada ditangan kuffar telah memporak perandakan dunia ,oleh itu umat islam terutamanya gerakan islam harus memainkan peranan yang penting dalam mahu memulihkan ideologi umat kepada islam yang sebenar".

"Dan meskipun pendidikan KUIZM masih tidak mencukupi dari segi segala aspek ilmu, namun ini mampu menjadi asas acuan islam yang mampu memberikan kefahaman islam yang sebenar kepada masyarakat ,Tahniah!"

Antara ucapan Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Ucaptama Konvokesyen KUIZM kali pertama.



                  sedikit gambar kenangan yang sempat dirakamkan buat pembaca.



Ketibaan Presiden PAS Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang diiringi Setiausaha Agung PAS Dato' Mustafa Ali  serta Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah KUIZM, Dato' Dr Mahfodz Mohamed , juga Wakil Ulama' Ust Abu Bakar Chik


apabila ulama' bertemu ulama..





Graduan yang berjaya menamatkan pengajian peringkat Diploma













antara barisan Pensyarah

Ulasan