Politik Tidak Selamanya Sekular

Ramai yang mengetahui, sebenarnya agama tidak hanya mengandungi spritual atau kerohanian semata-mata. Bererti kita sudah boleh mula mengatakan dengan suara yang lantang, “politik tidak selamanya sekular atau tanpa mempunyai nilai keagamaan”. Pada hari ini, banyak kita menyaksikan sendiri tindakan politik yang digunakan untuk memperjuangkan dan membela agama, menanggung pelbagai risiko dan merasakan pahit getir akan perjuangan yang dilalui. Perkara ini sudah termaktub dan tercatat dalam sejarah terdahulu mahupun sejarah kontemporari.
Dahulu kala, penyembah berhala yang terkenal iaitu Raja Konstantinapel daripada kerajaan Rom. Dia telah bekerjasama dengan golongan Kristian bagi membantu salah satu aliran Kristian yang bertuhankan Al-Masih untuk melawan Arius dan pengikut-pengikutnya. Mereka ini memiliki kefahaman yang sama dalam berpegang teguh akidah ketauhidan. Kemudian dibentuk akan Raja Konstantinapel, golongan Kristian. Raja Konstantinapel telah mengusir musuh-musuh Arius serta musuh-musuh golongan Kristian lainnya, selama bertahun-tahun. Seterusnya, pihak gereja di barat selama bertahun-tahun menjadikan Rom sebagai kiblat agama. Kemudian, terjadinya Revolusi Francis bagi melawan pihak gereja yang tidak mahu kepada menerima kebebasan dan perubahan. Pihak gereja mempercayai dan meyakini akan mitos, anti kepada golongan ilmuan, berpihak pada penguasa-penguasa dan sangat mengecam golongan yang lemah. Oleh sebab itulah, rakyat marah dan melakukan revolusi besar-besaran dengan melaungkan, “gantung raja terakhir dengan menggunakan usus pendeta terakhir”. Dalam sejarah Islam terutama pada zaman pemerintahan Khulafa’ Ar-Rasyidun, politik digunakan untuk menegakkan agama dan agama dijadikan sebagai panduan utama dalam pemikiran, penggerak dalam perasaan, dan pendorong utama dalam tingkah laku manusia.

Sepanjang sejarah Islam, sikap tersebut selalu menjadi landasan utama, hanya berbeza kadar dan hitungannya sahaja. Perana agama Islam tidak pernah pudar sama sekali dalam kancah politik. Agama juga sama sekali tidak pernah membiarkan politik berjalan dan menentukan hukum sendiri dengan sesuka hati. Islam dijadikan dasar dalam kehakiman, dasar fatwa bagi rakyat, dasar pengajaran dalam perlembagaan pendidikan, sebagaimana yang pernah tercatat dalam kitab yang berjudul “Tarihuna Al-Muftara Alaih”. Hingga kini begitu banyak dasar politik yang berlandaskan ajaran agama, menghalakan rakyatnya pada jalan agama, secara terang dan lantang membela agama, dan sangat aktif dalam menyampaikan risalah agama.

Syeikh Dr Yusof Al-Qardhawi pernah menyatakan dalam penulisannya iaitu “Ad-Din Wa As-Siyasah”, bagaimana Zionis memainkan peranan politiknya dengan cara memanfaatkan agama dalam mendirikan, melindungi dan membesarkan negara mereka. Golongan Kristian juga telah memanfaatkan agama untuk membela dan memperkuatkan negaranya.

Lagi wujudnya kenyataan Syeikh Dr Yusof Al-Qardhawi dalam “Ad-Din Wa As-Siyasah”, George Walker Bush telah mewujudkan sumpah Masihinya yang ekstrim dan lebih condong kepada ideologi Yahudi dalam mengatur serta mengendalikan perjalanan pemerintahan politik negara Amerika Syarikat pada masa itu. Sikap George Walker Bush ini jelas lagi terang bersuluh merupakan asas keagamaan yang disebabkan keberhasilan dalam memenangi pilihan raya presiden, dan mengalahkan John Kerry yang lebih memilih dengan cara yang bertentangan dengan ajaran agama Masihi. Fenomena ini jelas lagi nyata bertentangan dengan anggapan bahawa semua politik adalah sekular dan sama sekali tidak meberikan jalan terhadap agama.

Ingatlah akan pesanan Tuan Guru Haji Harun Taib selaku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, "kita berjuang adalah untuk menegakkan Islam, tanpa boleh menegakkan Islam, tidak ada erti kemenangan kita". Wallahua'lam. 

Oleh, 




MOHD FADHIL BIN ZULKIFLI

Ulasan