Menerima Teguran Mengikut Selera


إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيُرِيدُونَ أَنْ يُفَرِّقُوا بَيْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَيَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ وَيُرِيدُونَ أَنْ يَتَّخِذُوا بَيْنَ ذَٰلِكَ سَبِيلًا

"Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan Rasul-RasulNya, dan bermaksud memperbezakan antara (keimanan kepada) Allah dan Rasul-RasulNya, dengan mengatakan ; "Kami beriman kepada yang sebahagian dan kami kafir terhadap sebahagian (yang lain)", serta bermaksud (dengan perkataan itu) mengambil jalan (tengah) di antara yang demikian (iman atau kafir)."

[An-Nisa' : 150]

Sikap yang suka mengasingkan teguran mengikut selera ini adalah sikap yang telah disifatkan oleh Allah dalam al-Qur'an. 

Jika sesuatu perkara itu halal untuk nafsunya mereka ambil, tetapi jika teguran itu tidak mengikut selera nafsunya dikatakan :

"Ini puak melabel dan tidak faham akan hati manusia.."

"Mereka tidak pandai berhikmah.."

Mereka yang berperlakuan sedemikian bukanlah tidak mengetahui akan haq dan bathil, tetapi kerana keangkuhan diri yang ada, mereka sanggup menggunakan alasan yang bermacam-macam. Sifat ini juga Allah S.W.T isyaratkan sebagai suatu perlakuan yang paling banyak dilakukan oleh manusia.

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَٰذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ ۚ وَكَانَ الْإِنْسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا

"Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan berbagai-bagai cara di dalam al-Qur'an ini untuk umat manusia, dari segala jenis contoh bandingan, dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak sekali bantahannya."

[Al-Kahf : 54]

Akhir kata, bersama-samalah juga kita usaha untuk memperbetulkan kembali kefahaman masyarakat mengenai 'hikmah' yang telah banyak disalah anggap. Ia bukannya alat untuk menyembunyikan kebenaran sehingga tidak dinampak benar. Hikmah adalah metode dan pendekatan yang difikirkan sesuai dalam menyampaikan dakwah supaya dapat memberi kesan ke dalam hati manusia berdasarkan peraturan-peraturan yang ditetapkan.

Jangan kita meletakkan perkataan 'hikmah' pada tempat yang tidak sepatutnya, dalam memberi alasan untuk menolak kebenaran. Dakwah itu bukan untuk manusia, tapi untuk Agama.

Khairul Fikri Helmi Azhar
Ketua Lajnah Dakwah dan Tarbiyah MPMK,
Sesi 2016/2017.

Ulasan