Program Suaikenal Mahasiswa Baru (PSMB) September 2013

    
 بسم الله الرحمن الرحيم


Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) - Telah berlangsungnya satu program bagi menyambut kedatangan mahasiswa baru bagi sesi sept 2013 yang lebih dikenali Prog. Suaikenal Mahasiswa Baru (PSMB). Program berlangsung selama 3 hari diisi dengan pengisian yang berprinsipkan ukhuwah sesama peserta PSMB serta ukhuwah sesama pelajar junior dan senior.


Dengan bertemakan "ukhuwah pemangkin tarbiyah"program ini berlangsung selama tiga hari bermula pada tarikh 5-7 September program ini di rasmikan oleh rektor KUIZM DR shahbudin ngah , program ini bertujuan untuk memberi penerangan serta memperkenalkan KUIZM kepada peserta yang juga pelajar baru di Kolej ini. 

Antara pengisian yang diberikan kepada para peserta ialah Halatuju Mahasiswa & Kerjaya yang disampaikan oleh pensyarah KUIZM sendiri iaitu Ustazah Fitri Nurul Ain yang menyuntik semangat mahasiswa baru dalam merangka matlamat yang tepat sebagai mahasiswa islam dan menjadikan diri bermanfaat untuk perjuangan islam. 

Selain itu, Slot Usrah & Kepentingannya yang disampaikan oleh Ustaz Hairul Nizam yang merupakan salah seorang yang diberi kepercayaan untuk mengajar di Masjid Al-azhar ,Kaherah Mesir yang menekankan pentingnya usrah dalam kehidupan berjemaah, beliau juga ada menceritakan pengalaman yang menarik dalam berusrah yang mampu mengubah sesorang menjalani kehidupan dengan lebih cemerlang dengan konsep usrah yang mengikat hati setiap ahli usrah dengan kasih sayang serta tautan hati yang dicukup luar biasa.

Peserta juga didedahkan dengan sejarah penubuhan KUIZM serta konsep cara hidup yang diamalkan oleh masyarakat KUIZM seperti solat berjemaah setiap waktu di Surau Hassan Shukri, wujudnya usrah untuk setiap warga kuizm serta menghadiri Majlis Tafaqquh fiddin pada sebelah malam. 
Akhir sekali MPMK mengucapkan Ahlan Wasahlan kepada semua mahasiswa baru KUIZM ,semoga terus cemerlang dalam apajua cabaran yang bakal dihadapi dalam menjalani pembelajaran di KUIZM. Perlu ditekan bahawa kita menuntut ilmu dibawah tarbiyah Pas sendiri , maka setiap warga KUIZM perlu memahami maruah serta nama baik Pas juga KUIZM yang perlu dijaga dengan sebaiknya 

Sedikit kenangan yang dapat dirakam sepanjang Program ini berlangsung..