Perutusan Maal Hijrah 1435

MPM KUIZM mengucapkan selamat menyambut tahun baru Hijriyyah 1435 kepada seluruh umat Islam khususnya para pendokong agama Allah s.w.t.


Sambutan ini menandakan bermulanya tahun baru mengikut kalendar Islam. Kalendar Islam ini telah diasaskan oleh Saidina Umar al-Khattab ketika menjadi Khalifah yang kedua dengan menjadikan tahun berlakunya hijrah Nabi Muhammad s.a.w. sebagai tahun pertama dalam Islam.

Sekarang kita berada pada 1435 tahun jauh selepas penghijrahan Rasulullah s.a.w.. Namun, adakah kita mengerti tujuan penghijrahan Rasulullah s.a.w. tersebut?

Hijrah Rasulullah s.a.w. adalah bertujuan untuk menegakkan sebuah negara Islam yang melaksanakankan segala hukum hakam Allah taala. Islam tidak cukup hanya menjadi amalan ritual semata-mata tetapi mestilah didaulatkan.

Hijrah tidak patut jika sekiranya kita sekadar faham perubahan daripada tidak baik kepada baik, daripada malas kepada rajin, daripada jahil kepada 'alim. Bukan sekadar itu! Tetapi penghijrahan yang perlu dilakukan oleh kita pendokong Islam ini adalah untuk menjadikan Islam itu agama yang berdaulat bukan hanya sekadar amalan ritual semata-mata. 

"Islam mesti memimpin bukan dipimpin"

Salam Maal Hijrah 1435






Ahmad Syifa Abdul Rahim
Presiden MPM KUIZM 2013/14

Ulasan