Deklarasi Rusila 2015


Implikasi daripada perbincangan kolektif para perwakilan dalam Persidangan Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah pada 20-21 Mac 2015 yang diwakili perwakilan 41 buah Negara. Maka dengan ini, kami mengisyitiharkan resolusi persidangan yang dinamakan sebagai Deklarasi Rusila 2015 seperti berikut:

Isu Palestin:

1. Perlunya sebuah struktur penyelarasan yang lebih berkesan dengan mewujudkan sebuah Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin Global dan Pusat-Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin di pelbagai wilayah yang sesuai dengan peranan utama iaitu:
a. Penyelarasan bantuan fizikal dan dana.
b. Penyelarasan pembangunan dan pendidikan semula Palestin.
c. Penyelarasan aktiviti pembangunan pendidikan rakyat Palestin.


2. Mencadangkan agar Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin Global atau Global Coordination Center For Palestinian Aid(GCCPA) adalah ditempatkan di Turki.

3. Menyeru supaya Kesatuan Ulamak Sedunia memainkan peranan yang efektif sebagai wadah yang memayungi pusat-pusat penyelerasan tersebut dan melantik jawatankuasa Protem dariapada kalangan wakil-wakil gerakan Islam.

Kebajikan Muslim minoriti dan Jaringan sivil:


1. Gerakan Islam di seluruh dunia mengiktiraf badan gabungan NGO-NGO Kebajikan Gerakan Islam sebagai badan penyelaras di peringkat global di bawah Kesatuan Ulamak Sedunia.

2. Bersetuju agar skop utama badan penyelaras tersebut merangkumi pusat:
a. Penyelarasan bantuan.
b. Penyelarasan pengumpulan dan pengagihan dana.
c. Penyebaran maklumat.
d. Penyelarasan pembangunan masyarakat dari pelbagai aspek termasuk kebajikan, pendidikan, kemahiran, ekonomi dan lain-lain.
e. Latihan menanggani “bencana dan pemulihan”


3. Menyatakan kesatuan dan dokongan sepenuhnya dengan kejerihan umat Islam tertindas di Kashmir, Nepal dan Arakan. Ini termasuk hak pemberdayaan sendiri bagi rakyat Kashmir sebagaimana termaktub dalam Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

4. Membangunakan pengkalan data bagi semua NGO Islam yang terlibat dalam aktiviti kebajikan dan lain-lain bagi masyarakat Muslim minoriti.

5. Membangunkan Peta Muslim sedunia yang terkini.

6. Menjadikan Malaysia sebagai sekretariat badan penyelaras.

Pengupayaan Dakwah di Negara Umat Islam


1. Membangunkan Pusat Pembangunan Insan(Human Development Centers) di bawah Kesatuan Ulamak Islam Sedunia bagi mengambil tanggungjawab berikut:
i. Melatih aktivis dakwah dengan ilmu dan kemahiran yang komprehensif dan menyeluruh.
ii. Menjadi pusat penyebaran pemahaman Islam yang sebenar dan sekaligus membentuk imej Islam yang positif.
iii. Pusat penyelarasan maklumat aktiviti dakwah antarabangsa.


2. Mewujudkan Pusat Pembangunan Insan serantau di Afrika Tengah, Asia Selatan, Timur jauh, Asia Tengah dan Balkan.

3. Membangunkan platform bagi jaringan aktiviti dakwah global dalam bentuk sebuah persidangan dakwah antarabangsa.

4. Menjadikan Malaysia sebagai sektetariat Pembangunan Insan Islam Global.


------
Deklarasi Rusila 2015 diumumkan pada 21 Mac 2015 di Dewan Tok Guru, Masjid Rusila, Terengganu oleh Pengarah Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah kali ke-3/2015, Tuan Haji Hussin bin Ismail.