Himpunan Solidariti Ummah

Masyarakat minoriti Muslim di Myanmar kini sedang dizalimi dan ditindas oleh tentera dan kerajaan mereka sendiri. Saban hari, mereka diseksa, ditembak, disembelih dan dibakar perkampungan mereka tanpa belas ihsan, tidak mengira status wanita, warga emas mahupun kanak-kanak.

Tindakan yang keterlaluan itu dilihat bersifat sangat tidak berperikemanusiaan dan bercanggah dengan fitrah kehidupan sebagai seorang manusia.
Rentetan itu juga, kezaliman ini dilihat menggugat keamanan dunia, menyentuh sesitiviti agama, serta membawa kepada tercetusnya pergaduhan sesama manusia.
Justeru itu, kami menyeru kepada seluruh ahli MPMK dan rakyat Malaysia khususnya umat Islam, untuk meluangkan sedikit masa bagi menunjukkan keprihatinan kita kepada Muslim di sana dengan menyertai Himpunan Solidariti Ummah yang akan diadakan pada Sabtu ini, bertarikh 26 November 2016 di Masjid Negara selepas solat Zohor.
Mudah-mudahan dengan usaha yang sedikit ini dapat membuka mata masyarakat umum dan kerajaan Malaysia khususnya agar dapat menghulurkan apa jua bantuan kepada saudara seagama kita di sana.
Semoga Muslim di sana, dilindungi oleh Allah dan mereka yang zalim dikenakan azab seksaan yang pedih lagi dahsyat.
"Menyatukan Fikrah, Mendisiplinkan Amal"
"Mahasiswa Cemerlang, Ummah Gemilang"
Umar Sufi Bin Nasarudin
Presiden,
Majlis Perwakilan Mahasiswa KUIZM,
Sesi 2016/2017.

Ulasan