Tegas Dan Keras Terhadap Agama Nafsu


Dalam surah al-Mai'dah, ayat 54. Allah telah menggambarkan tentang sifat-sifat kelompok pilihan Allah yang mana, يحبهم و يحبونه (Allah mencintai mereka dan mereka mencintai Allah).

أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ 

"Berlaku tegas gagah terhadap orang-orang kafir."


⏩ Bukan membawa sifat Populisme

Dalam Tafsir Fi Zhilalil Qur'an menjelaskan sifat ini bukan bermaksud  kekerasan, keunggulan diri atau cuba menakutkan musuh dengan kehebatan batang tubuh, materi atau pembangunan mahupun kekuasaan. 

Akan tetapi ia mestilah menonjolkan 'kegagahan' 'aqidah dan keunggulan panji-panji yang dikibarkan untuk melawan jahiliyah.

⏩ Aqidah menundukkan nafsu

Sikap tegas dan keras dalam menggenggam 'aqidah ini menunjukkan keyakinan bahawa agama Allah mampu menundukkan agama nafsu dan kehebatanNya boleh menjatuhkan segala yang lain.

Sikap tegas yang dimaksud adalah tegas memegang prinsip sewaktu berdepan dengan persoalan aqidah dan iman ketika berhadapan dengan orang-orang kafir. Sesungguhnya bukan pada orang kafirnya, namun bentuk kekafiran itulah yang menjadi alasan sikap tegas perlu ditegakkan sepertimana yang dicontohkan oleh Rasulullah dan para sahabat.

⏩ Tidak bermaksud menganiaya

Sikap tegas dan keras bukan bererti menganiaya dan tidak hanya terbatas dalam bentuk perang. Keras dan tegas juga dapat dicerminkan dari sikap tidak berkompromi apabila mengakibatkan terabainya prinsip Islam.

Introspeksi kefahaman diri. 

Ainor Syahirah Khalid
Timbalan Ketua Lajnah Penerangan dan Penerbitan MPMK,
Sesi 2016/2017.

Ulasan