Perang Ahzab : Munafiq Yang Bertuhankan Logik


Dalam perang Ahzab, sekitar kerja-kerja penggalian parit untuk menghadapi pasukan bersekutu musyrikin. Ada seorang sahabat yang bertemu Nabi S.A.W mengkhabarkan tentang batu pejal yang tidak mampu untuk dipecahkannya. Setelah itu, Nabi S.A.W pula yang mengambil tugas memecahkan batu tersebut.

⚫ Mukmin yang yakin

Pada ketika itulah Rasulullah S.A.W dilihatkan oleh Allah S.W.T bahawa Islam akan memerintah kuasa-kuasa besar dunia, antaranya :
  1. Syam
  2. Parsi
  3. Yaman
Ketika itu, mukmin yang mendengar akan perkara tersebut makin bertambah keimanan, keyakinan dan harapan mereka kepada Allah S.W.T. Mereka sedikit pun tidak merasa kemustahilan terhadap ungkapan Rasulullah S.A.W itu.

⚫ Munafiq yang bertuhankan logik

Akan tetapi, berbeza pula bagi kumpulan munafiq. Mereka malah mengolok-olokan Rasulullah.

“Lihatlah apa yang dikatakan oleh Muhammad, dia menjanjikan kepada kalian kunci-kunci Yaman, Istana Madain, dan pintu-pintu gerbang San’a. Padahal saat ini, menghancurkan satu batu besar sahaja masih tidak boleh, sungguh ini adalah penipuan.”

Inilah sikap orang munafiq sepanjang zaman terhadap janji-janji Allah S.W.T. Mereka tidak mempercayai akan kekuatan dan kebolehan yang ada pada Islam. Ragu-ragu dengan perancangan yang disusun oleh para mukmin dalam menegakkan daulah Islamiyah. Bagi mereka mampukah Islam memerintah dalam keadaan yang serba kekurangan tenaga dan materinya. Nilaian mereka hanyalah bersandarkan logik akal semata-mata tanpa mengira kekuasaan wahyu yang menciptakan dunia dan seisinya.

Sikap ini akan sentiasa wujud dalam hati-hati orang yang berpenyakit. Moga kita dijauhkan dari sikap sedemikian.


16 September 2017

Ainor Syahirah Khalid
Timbalan Ketua Lajnah Penerangan dan Penerbitan MPMK,
Sesi 2016/2017.

Ulasan