Sabtu, 16 Mei 2015

Tanggal 15 Mei : Peristiwa Nakbah



TANGGAL 15 Mei 1948 merupakan tarikh yang amat penting untuk disingkap oleh semua umat Islam di seluruh dunia. Tarikh penting tersebut adalah detik hitam bagi penduduk asal bumi Palestin, orang Arab dan dunia Islam secara keseluruhan- nya.

Pada tarikh tersebut, penubuhan negara haram Israel di atas bumi Palestin telah di- isytiharkan secara rasminya. Peristiwa tersebut turut dikenali sebagai ‘ nakhbah’.

Nakhbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Dalam peristiwa nakhbah, Yahudi Zionis telah bertindak kejam dengan mengusir lebih daripada 60 peratus rakyat Palestin (lebih kurang 800,000 orang daripada sejumlah 1.39 juta rakyat) ke luar ne- gara, manakala 30,000 yang lain telah di- usir ke daerah-daerah yang ditakluki mereka.

Daripada 580 perkampungan rakyat Palestin yang wujud sebelum perang 1948, rejim Zionis telah menghancurkan 478 daripadanya serta terlibat dalam lebih 34 jenayah pembunuhan beramai-ramai rakyat Palestin.

Rejim Zionis telah bertindak di luar batas kemanusiaan. Nyawa penduduk Palestin bagaikan tiada nilai di mata mereka. Pelbagai peristiwa pembunuhan beramai-ramai telah berlaku sepanjang peristiwa Nakbah. Antara peristiwa yang paling tragis ialah tragedi Deir Yassin pada 9 April 1948 yang melibatkan pembunuhan seramai 254 orang termasuk orang tua, wanita dan 52 orang kanak-kanak.

Petugas Palang Merah dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sendiri menyaksikan bagaimana rumah-rumah rakyat Palestin dibakar dan orang yang cuba menyelamatkan diri ditembak.

Sejarah kejatuhan bumi Palestin ke tangan Yahudi bermula apabila Britain melalui Setiausaha Negara Hal Ehwal Luarnya, Arthur Balfour, telah mengeluarkan satu kenyataan bertarikh 2 November 1917 yang menjanjikan masyarakat Yahudi satu tanah airnya di Palestin. Pengisytiharan itu telah digelar sebagai Ominous Declaration (Pengisytiharan Celaka).

Isu Palestin menjadi isu antarabangsa apabila kerajaan Britain pada 2 April 1947 mendesak supaya isu Yahudi dan Palestin dimasukkan sebagai agenda PBB. Tidak lama selepas itu, sebuah jawatankuasa antarabangsa telah ditubuhkan untuk mengkaji dan membuat laporan mengenai isu Palestin.

Cadangan dasar jawatankuasa ini adalah pembahagian wilayah Palestin yang tidak adil iaitu kepada negara Arab dan negara Yahudi yang merdeka, dan Jerusalem (Baitulmaqdis) diletakkan di bawah tanggungjawab antarabangsa. Jelas sekali bahawa PBB sendiri bersubahat dalam proses pendudukan haram Yahudi di Palestin dan menjadi boneka kepada Yahudi.

Penderitaan yang dialami oleh penduduk Palestin hingga kini masih belum berakhir. Rakyat Palestin telah mencuba pelbagai cara untuk membebaskan bumi Palestin dan mendapatkan kembali hak-hak mereka yang telah dirampas di tanah suci tersebut. Antaranya ialah melalui perjanjian damai, persidangan, perundingan, dengan mengikut pelan damai yang dianjurkan oleh PBB dan sebagainya. Bagaimanapun, semua cara itu menemui kegagalan dan rakyat Palestin memilih jalan lain untuk merungkai permasalahan mereka iaitu dengan kebangkitan, penentangan dan perjuangan jihad.

Dalam usaha untuk membebaskan negara sendiri daripada cengkaman penjajah, penduduk Palestin telah dilabel sebagai pengganas oleh Israel dan sekutunya. Mereka cuba untuk mengaburi mata masyarakat dunia melalui media massa yang sering memperlihatkan dan menonjolkan penduduk Palestin sebagai pengganas.

PengganasYahudi mendakwa bahawa mereka menjadi mangsa kekejaman penduduk Palestin sedangkan pengganas sebenar adalah mereka sendiri. Yahudi turut mendakwa bahawa mereka adalah penduduk asal di bumi Palestin semenjak zaman nabi Musa a.s lagi.

Namun hakikatnya, kedatangan mereka ke Palestin adalah sebagai imigran pada ketika itu. Dan kini mereka bertapak di bumi Palestin melalui kolonialisasi.

Dakwaan bangsa Yahudi bahawa faktor sejarah menjadikan mereka lebih berhak ke atas Palestin tidak berasas. Mereka hanya sempat memerintah sebahagian kecil kawasan di bumi Palestin untuk tempoh empat tahun sahaja sedangkan pemerintahan Islam berlanjutan selama 12 kurun (636M – 1917M).

Bangsa Yahudi juga suatu ketika dahulu ramai yang telah meninggalkan Palestin dan hubungan mereka dengannya terputus untuk hampir 18 kurun lamanya (135M – kurun ke-20).

Manakala penduduk asal Palestin pula tidak pernah meninggalkan bumi Palestin untuk selama 4500 tahun hinggalah kepada pengusiran secara paksa oleh kumpulan pengganas Yahudi pada tahun 1948. Namun mereka tidak pernah menyerah kalah malah terus berusaha untuk menegakkan kembali hak mereka ke atas bumi Palestin.

Sesungguhnya tragedi yang menimpa penduduk Palestin merupakan isu yang melibatkan seluruh umat Islam di dunia. Kepentingan Palestin bagi umat Islam amat jelas berdasarkan al-Quran dan hadis. Ia adalah bumi suci di mana ramai para rasul Alaihissalam dilahirkan dan wafat di sana. Ia adalah medan perjuangan mereka untuk menegakkan kalimah tauhid. Bumi Palestin juga telah dimuliakan oleh Allah SWT dengan kewujudan Masjid al-Aqsa. Masjid ini di samping kiblat pertama umat Islam, juga antara masjid yang dimuliakan Allah SWT dan tanah suci ketiga setelah Mekah dan Madinah.

Rasulullah SAW bersabda, “Diutamakan (digandakan) solat di MasjidilHaram atas yang lain dengan seratus ribu solat, dan di masjidku dengan seribu solat dan di Masjid Baitulmaqdis dengan lima ratus solat.” (Riwayat at-Tabrani – martabat Hassan)

Selain itu, Baitulmaqdis merupakan kiblat umat Islam. Umat Islam bersolat berkiblatkan Baitulmaqdis sepanjang kehidupan Rasulullah SAW di Mekah sebelum hijrah dan juga selama 16 bulan pertama Rasulullah SAW di Madinah. Selepas itu Allah SWT mengarahkan agar kiblat bertukar arah ke Kaabah di Mekah. Baitulmaqdis juga merupakan tempat berlakunya Isra' dan Mikraj. Firman Allah SWT:

“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambanya (Muhammad pada malam hari dari Masjidilharam ke Masjidilaqsa yang kami berkati sekelilingnya untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda kebesaran kami.” (al-Isra’:1)

Terdapat juga beberapa ayat lain di dalam al-Quran dan beberapa hadis Rasulullah SAW yang menggambarkan keistimewaan Baitulmaqdis di dalam Islam yang menunjukkan bahawa Allah SWT memuliakan tanah-tanah di sekelilingnya. Ia juga menyebabkan para sahabat Rasulullah SAW sangat menyayangi bumi Palestin ini. Malah ketika Umar al-Khattab r.a menjejakkan kakinya ke kawasan ini buat pertama kalinya, beliau telah mengumumkan bahawa seluruh bumi Palestin itu adalah wakaf kepada generasi umat Islam akan datang.

Realitinya, umat Islam pernah menguasai Baitulmaqdis selama 12 kurun dan memelihara kesucian kota ini, selepas ia dicemari tangan-tangan kufur berkurun lamanya. Kini, Baitulmaqdis kembali ke tangan kufur, maka siapakah yang akan mengembalikannya ke tangan umat Islam?

Sesungguhnya Palestin bukanlah milik orang-orang Palestin sahaja, Baitulmaqdis bukanlah tempat suci mereka sahaja dan Masjidilaqsa bukanlah milik mereka sahaja tetapi milik kaum Muslimin dari Timur sampai ke Barat.

Ia juga milik umat Islam generasi kini dan akan datang hingga hari kiamat. Oleh yang demikian, perjuangan untuk membebaskannya daripada tangan-tangan kufur adalah perjuangan kita bersama.

Khamis, 30 April 2015

Suara Anak Kandung PAS : Tahniah Buat Pemuda PAS Pulau Pinang


 SUARA ANAK KANDUNG PAS : Tahniah Buat Pemuda PAS Pulau Pinang, Menggesa PAS Pusat Jangan Diamkan isu "Hawaii Five O" & "Audio Mohamad Sabu"

قال الله تعالى :
  أَلَا تُقَٰتِلُونَ قَوْمًا نَّكَثُوٓا۟ أَيْمَٰنَهُمْ وَهَمُّوا۟ بِإِخْرَاجِ ٱلرَّسُولِ وَهُم بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَٱللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

"Mengapakah kamu tidak memerangi orang-orang yang merosak sumpah (janjinya), padahal mereka telah keras kemahuannya untuk mengusir Rasul dan merekalah yang pertama mulai memerangi kamu? Mengapakah kamu takut kepada mereka padahal Allah-lah yang berhak untuk kamu takuti, jika kamu benar-benar orang yang beriman."
[Surah At-Taubah ayat 13]

1 - Gempar satu Malaysia apabila keluarnya sidang media daripada Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang berkenaan dengan isu pembekuan jentera Pemuda PAS Pulau Pinang terhadap PRK Permatang Pauh.

2 - Kami mahasiswa/wi Institut Pengajian Tinggi Islam PAS (IPTIP) merakamkan jutaan tahniah buat Pemuda PAS Pulau Pinang yang telah mengambil langkah yang cukup bijak dan berprinsip apabila berdepan dengan situasi genting ketika ini. Satu keputusan yang penuh dengan kehormatan telah dibuat oleh Ustaz Yusni Mat Piah selaku Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang, dengan menyatakaan Pemuda PAS Pulau Pinang akur terhadap arahan PAS Pusat untuk membantu gerak kerja PRK Permatang Pauh.

3 - Ustaz Yusni Mat Piah telah membuktikan kepada kita semua bahawasanya arahan jemaah perlu ditaati sekalipun samaada dalam keadaan kita suka ataupun tidak. Bahkan beliau juga sanggup merendahkan diri menghormati konsensus Pakatan Rakyat di saat PKR dan DAP jelas melanggar konsensus yang dimeterai bersama.

4 - Walaubagaimanapun, sebagaimana saranan Timbalan Mursyidul Am PAS iaitu YB Tuan Guru Dato' Ahmad Yakob, AMK perlu memohon maaf kepada PAS kerana telah memfitnah Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di dalam kenyataan mereka sebelum ini sebagaimana yang telah ditegaskan oleh Pemuda PAS Pulau Pinang.

5 - Pujian juga selayaknya dikalungkan buat Timbalan Ketua Pemuda PAS Malaysia dan Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia yang berjaya menyelesaikan masalah ini dengan amat berhikmah dan baik sekali. Kehadiran Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi dan Ir Haji Khairil Nizam menjadi penasihat di dalam mesyuarat khas Pemuda PAS Pulau Pinang awal pagi kelmarin nyata amat dihargai. Nyatalah kepimpinan Timbalan dan Naib Ketua Pemuda PAS Malaysia ini diterima oleh ahli diperingkat akar umbi dan menunjukan dengan jelas kegagalan saudara Suhaizan Kayat, Ketua Pemuda PAS Malaysia menyelesaikan isu yang berlaku.

6 - Akar umbi melihat "Politik Budiman" gagasan saudara Suhaizan Kayat gagal menjadi pendamai di dalam menguruskan konflik bahkan lebih dari itu ianya bersifat diktator dan menghukum apabila beliau pantas bersetuju dengan tindakan tatatertib yang akan diambil kepada Ustaz Yusni Mat Piah sekiranya gagal mematuhi arahan yang dikeluarkan. Saudara Suhaizan Kayat juga dilihat gagal menyelesaikan masalah agar AMK patuh pada arahan Pemuda PAS Malaysia terhadap keceluparan mereka menghentam Tuan Guru Presiden PAS. Jelas Politik Budiman canangan suadara Suhaizan Kayat dilihat bacul pabila berdepan dengan AMK dan DAP.

7 - Kami juga meminta supaya pihak pimpinan segera menyiasat isu "Hawaii Five O" yang dikepalai oleh Dr Hatta Ramli dan "audio Tuan Haji Mohamad Sabu" yang masih berlegar ketika ini. Siasatan segara wajib dijalankan serta penyelesaian yang tegas harus dilaksanakan terhadap pengkhianatan yang berlaku ini. Cukup tidak adil andai orang yang mempertahankan maruah jemaah segera diancam dengan tindakan sedang pengkhianat kepada jemaah dibiar bebas tanpa sebarang tindakan.

8 - Perumpamaan yang harus direnungi bersama bila rumah terbakar jangan sibuk simbah air kepada asap. Apatah lagi terus menghukum orang yang terperangkap dalam asap. Padahal punca kebakaran dibiarkan sahaja."

9 - Sekali lagi kami mengucapkan tahniah buat Ustaz Yusni Mat Piah, Ustaz Muhammad Khalil Abdul Hadi dan Ir Haji Khairil Nizam serta Pemuda PAS Pulau Pinang atas kebijaksaan dalam menyelesaikan konflik yang telah berlaku. Kami juga menyanjung tinggi ketegasan Pemuda PAS Malaysia terhadap AMK dan perkara ini sangat wajar dimiliki oleh setiap kepimpinan jemaah agar jemaah kita tidak mudah diperkotak-katikan oleh musuh dan rakan.

10 - Tahniah buat Pemuda PAS Pulau Pinang yang diketuai oleh Ustaz Yusni Mat Piah. Moga Allah membantu kalian di dalam perjuangan, Insyallah.

"MAHASISWA IPTIP TERUS ISTIQAMAH BERSAMA KEPIMPINAN ULAMAK"


MUHAMMAD HARITH MOHD NOH
Presiden,
Majlis Perwakilan Mahasiswa,
Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad.
(KUIZM)

AMIRUL IZWAN RUKMAN
Presiden,
Majlis Perwakilan Mahasiswa,
Kolej Universiti Darul Quran Islamiyah.
(KUDQI)

DANIAL ASRI Presiden,
Majlis Perwakilan Mahasiswa,
Kolej Islam Darul Ulum.
(KIDU)

Rabu, 1 April 2015

Usah Bersedih Jika Anda Belum Berpunya


Ketika ramai rakan di sekeliling anda mempunyai teman di sisi, anda masih sendiri meniti hari yang mendatang. Tipulah jika tiada rasa cemburu kan?

Kerana fitrah manusia ialah ingin mencintai dan dicintai. Jika anda masih bersendirian, jangan bersedih. Kadang-kadang terlintas di fikiran kita,

“Bahagianya dicintai dan mencintai. Bilalah aku nak rasa macam tu”
“Kenapalah orang lain dah berteman? Aku seorang je yang single”
“Aku ni tak cantik/kacak ke sampai tak ada orang pun nak jatuh cinta dengan aku”
“Tuhan tak sayang aku agaknya. Sebab tu dia tak bagi aku pakwe / makwe macam kawan-kawan aku tu”

Bila kita bersendirian dan masih belum berpunya, bukan bermakna Allah tak sayang kita. Sebab Allah sayang kitalah dia beri kita masa untuk bersendirian. Allah itu menguji kita dengan pelbagai bentuk ujian. Mungkin kita diuji dengan bersendirian dan tiada teman di sisi.

Kawan-kawan kita yang berpunya itu tiada ujiankah?

Mereka juga sedang diuji. Dalam percintaan tidak selamanya bahagia sahaja. Adakalanya mereka bergaduh, berpisah dan sebagainya. Adakah kita nampak ujian yang Allah turunkan itu berbeza buat hambaNYA?

Apabila kita bersendirian, kita dapat menghindarkan perkara-perkara yang menjerumuskan kita ke lembah dosa. Kita takkan terjebak dengan zina mata dan zina hati. Kita takkan terlibat dengan belenggu perasaan.

Tak perlu rasa bimbang jika kekasih hati berubah hati. Mungkin anda belum berteman kerana anda belum bersedia. Bercinta bermakna anda perlu bersedia untuk dicintai dan bersedia untuk dilukai. Mungkin jika anda berteman sekarang, anda tidak mampu fokus dalam pelajaran. Mungkin juga jika anda berteman sekarang, emosi anda akan selalu terganggu. Sebab itulah, Allah memberikan masa untuk anda bersendirian dan berdikari menempuh ranjau kehidupan ini.

Kita hanya mampu merancang kehidupan ini, tapi jangan lupa bahawa Allah adalah sebaik-baik perancang.

Jika Allah memakbulkan doamu, itu tandanya sayangnya Allah kepadamu.
Jika Allah belum memakbulkan doamu, itu tandanya ujian Allah buatmu.
Jika Allah tidak memakbulkan doamu, itu tandanya perancangan Allah lebih baik untuk masa depanmu.

Oleh itu, tak perlulah risau mengenai jodoh. Bila tiba dan waktu yang sesuai, anda pasti akan bertemunya. Jodoh kita sudah tertulis sejak azali. Teruskan berdoa semoga anda cepat bertemu jodoh yang ditentukan Allah. Yang penting teruskan memperbaiki diri supaya kita dapat jodoh yang baik.

Ahmad Syifa Abd Rahim,
Mahasiswa KUIZM.

Isnin, 30 Mac 2015

Solidariti Buat PMRAM : Mahasiswa KUIZM Teguh Bersama PMRAM

 
1 - Khabar pilu menjelma hari ini, teman-teman seperjuangan di Perlembahan Nil sedang bermuktamar dalam Persidangan Khas PMRAM.

2 - Dalam ucapan Presiden PMRAM pada Persidangan Khas tersebut, beliau telah memaklumkan bahawasanya Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah dibekukan.

3 - Lantaran itu kami di peringkat Majlis Perwakilan Mahasiswa Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (MPM KUIZM), menerima berita yang amat mendukacitakan ini dengan perasaan yang cukup hiba.

4 - PMRAM yang sudahpun mencapai usia 85 tahun itu telah memberitahu dunia bahawa para kadernya telah menjelajah ke seantero dunia amnya ataupun Malaysia khususnya, menebarkan risalah perjuangan Islam.

5 - Amat menyedihkan andai gerakan mahasiswa yang amat berjasa buat tanah air kita ini dibekukan daripada menjalankan operasinya.

6 - Cukup malang lagi ianya berlaku saat obor perjuangan Islam di negara kita ini kian marak membakar.

7 - Maka dengan ini, Majlis Perwakilan Mahasiswa Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (MPM KUIZM) mengutuk sekeras-kerasnya, andai di sana adanya golongan yang cuba bertindak bagi mengharamkan PMRAM.

8 - Kami juga pastinya akan membantu sehabis mampu untuk memastikan rakan-rakan kami di PMRAM dapat meneruskan survival gerakan mahasiswa yang cukup ulung itu.

9 - Ayuh teman-teman, kita sama-sama menunjukkan solidariti kita buat mereka dengan kita bermunajat serta berdoa kepada Allah SWT agar Sang Pencipta menyelamatkan perjuangan PMRAM di Mesir daripada fitnah dan kerja jahat daripada orang-orang yang dengkikan kebangkitan Islam dan mahasiswa.

10 - Semoga Allah memberikan kekuatan dan kesabaran buat Presiden PMRAM, saudara Hanifulfuad Hussin dan juga kepada barisan kepimpinan Badan Pengurus PMRAM untuk terus berdepan dengan ujian yang getir ini.

11 - Sesungguhnya pertolongan Allah itu akan senantiasa ada buat golongan yang telah dizalimi.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ
اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran, dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan." (Surah Al-Maidah ayat 8)

Salam perjuangan buat PMRAM.

"BERSAMA BANGKIT MENERJANG KEBATILAN, BERSATU BANGKIT DEMI ISLAM"
MUHAMMAD HARITH BIN MOHD NOH




Presiden,
Majlis Perwakilan Mahasiswa
Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad.
2014/2015

Ahad, 29 Mac 2015

Kecaman Al-Qur'an Kepada Pembaca Al-Qur'an



Al-quran mengecam mereka yang tidak mengunakan akal untuk menghayati al-quran. Mereka itu telah tertutup hatinya.Allah s.w.t. berfirman dalam surah Muhammad ayat 24.
 
"(setelah diterangkan Yang demikian) maka Adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)?"

Alangkah malangnya kita jika mendapat teguran penghinaan daripada Allah s.w.t. seperti yang terjadi kepada ummat yang terdahulu,menerusi ayat-Nya dalam surah al-baqarah ayat ke 78.  

"dan di antara mereka pula ada orang-orang Yang buta huruf, mereka tidak mengetahui akan isi Kitab Taurat selain dari penerangan-penerangan bohong (dari ketua-ketua mereka), dan mereka hanyalah berpegang kepada sangkaan-sangkaan sahaja."

Salah satu pandangan yang dikemukankan oleh tafsir zad a-masir adalah kejahilan yang berlaku sehingga mengakibatkan kegagalan memahami kandungan al-quran itu sendiri. Ibn ‘Abbas mentafsirkan kalimah ‘ummiy’ dengan erti tidak mengetahui makna pesan-pesan Allah walaupun boleh jadi mereka menghafalnya. Perkara ini turut merujuk pada kebodohan laksana keldai yang mendapat kitab-kitab tanpa mendapat manfaat  lansung daripadanya.Allah taala berfirman dalam surah al-jumuah ayat 5.

"(Sifat-sifat Nabi Muhammad itu telahpun diterangkan Dalam Kitab Taurat tetapi orang-orang Yahudi tidak juga mempercayainya, maka) bandingan orang-orang (Yahudi) Yang ditanggungjawab dan ditugaskan (mengetahui dan melaksanakan hukum) Kitab Taurat, kemudian mereka tidak menyempurnakan tanggungjawab dan tugas itu, samalah seperti keldai Yang memikul bendela Kitab-kitab besar (sedang ia tidak mengetahui kandungannya). buruk sungguh bandingan kaum Yang mendustakan ayat-ayat keterangan Allah; dan (ingatlah), Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada kaum Yang zalim."


Admin.

Isnin, 23 Mac 2015

Deklarasi Rusila 2015


Implikasi daripada perbincangan kolektif para perwakilan dalam Persidangan Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah pada 20-21 Mac 2015 yang diwakili perwakilan 41 buah Negara. Maka dengan ini, kami mengisyitiharkan resolusi persidangan yang dinamakan sebagai Deklarasi Rusila 2015 seperti berikut:

Isu Palestin:

1. Perlunya sebuah struktur penyelarasan yang lebih berkesan dengan mewujudkan sebuah Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin Global dan Pusat-Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin di pelbagai wilayah yang sesuai dengan peranan utama iaitu:
a. Penyelarasan bantuan fizikal dan dana.
b. Penyelarasan pembangunan dan pendidikan semula Palestin.
c. Penyelarasan aktiviti pembangunan pendidikan rakyat Palestin.


2. Mencadangkan agar Pusat Penyelarasan Bantuan Palestin Global atau Global Coordination Center For Palestinian Aid(GCCPA) adalah ditempatkan di Turki.

3. Menyeru supaya Kesatuan Ulamak Sedunia memainkan peranan yang efektif sebagai wadah yang memayungi pusat-pusat penyelerasan tersebut dan melantik jawatankuasa Protem dariapada kalangan wakil-wakil gerakan Islam.

Kebajikan Muslim minoriti dan Jaringan sivil:


1. Gerakan Islam di seluruh dunia mengiktiraf badan gabungan NGO-NGO Kebajikan Gerakan Islam sebagai badan penyelaras di peringkat global di bawah Kesatuan Ulamak Sedunia.

2. Bersetuju agar skop utama badan penyelaras tersebut merangkumi pusat:
a. Penyelarasan bantuan.
b. Penyelarasan pengumpulan dan pengagihan dana.
c. Penyebaran maklumat.
d. Penyelarasan pembangunan masyarakat dari pelbagai aspek termasuk kebajikan, pendidikan, kemahiran, ekonomi dan lain-lain.
e. Latihan menanggani “bencana dan pemulihan”


3. Menyatakan kesatuan dan dokongan sepenuhnya dengan kejerihan umat Islam tertindas di Kashmir, Nepal dan Arakan. Ini termasuk hak pemberdayaan sendiri bagi rakyat Kashmir sebagaimana termaktub dalam Resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

4. Membangunakan pengkalan data bagi semua NGO Islam yang terlibat dalam aktiviti kebajikan dan lain-lain bagi masyarakat Muslim minoriti.

5. Membangunkan Peta Muslim sedunia yang terkini.

6. Menjadikan Malaysia sebagai sekretariat badan penyelaras.

Pengupayaan Dakwah di Negara Umat Islam


1. Membangunkan Pusat Pembangunan Insan(Human Development Centers) di bawah Kesatuan Ulamak Islam Sedunia bagi mengambil tanggungjawab berikut:
i. Melatih aktivis dakwah dengan ilmu dan kemahiran yang komprehensif dan menyeluruh.
ii. Menjadi pusat penyebaran pemahaman Islam yang sebenar dan sekaligus membentuk imej Islam yang positif.
iii. Pusat penyelarasan maklumat aktiviti dakwah antarabangsa.


2. Mewujudkan Pusat Pembangunan Insan serantau di Afrika Tengah, Asia Selatan, Timur jauh, Asia Tengah dan Balkan.

3. Membangunkan platform bagi jaringan aktiviti dakwah global dalam bentuk sebuah persidangan dakwah antarabangsa.

4. Menjadikan Malaysia sebagai sektetariat Pembangunan Insan Islam Global.


------
Deklarasi Rusila 2015 diumumkan pada 21 Mac 2015 di Dewan Tok Guru, Masjid Rusila, Terengganu oleh Pengarah Ijtimak Antarabangsa Perpaduan Ummah kali ke-3/2015, Tuan Haji Hussin bin Ismail.

Ahad, 22 Mac 2015

As-Syahid Syeikh Ahmad Yassin : Tokoh Pembebasan Bumi Palestin

Lelaki berkerusi roda ini telah menggoncangkan dunia untuk membebaskan Bumi Palestin sehingga pembunuhan beliau telah dirancang dengan rapi dan kejam. Jenazah As Syahid hancur. Hari ini 22 Mac maka genaplah 11 tahun pemergian As Syahid. Hari ini ku bawakan kembali pesanan As Syahid kepada Kita. Maka kita renungkanlah sedalam-dalamnya :-


 "WAHAI anak-anakku, telah tiba saatnya kalian kembali kepada ALLAH swt dengan meninggalkan pelbagai keseronokan dan kealpaan kehidupan dan menyingkirkannya jauh daripada kehidupan kamu.

TELAH tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjemaah. Sudah sampai saatnya untuk kalian menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, mengamalkan kandungan al-Quran serta mencontohi kehidupan Nabi Muhammad saw.

AKU menyeru kamu wahai anak-anakku untuk solat tepat pada waktunya. Lebih dari itu, aku mengajak kalian wahai anak-anakku, untuk mendekat diri kepada sunnah Nabi kalian yang agung.

WAHAI para Pemuda, aku ingin kamu menyedari dan menghayati makna tanggungjawab. Kalian harus tegar menghadapi kesulitan hidup dengan meninggalkan keluh kesah. Aku menyeru kamu untuk menghadap ALLAH SWT dan memohon keampunan dari-Nya agar Dia memberi rezeki yang berkat kepada kamu. Aku menyeru kamu supaya menghormati orang yang lebih tua dan menyayangi orang yang lebih muda.

AKU ingin kamu tidak tertidur oleh alunan-alunan muzik yang melalaikan, melupakan kata-kata yang menyebutkan cinta kepada manusia dan dunia serta menggantikannya dengan kata amal, kerja dan zikir kepada ALLAH. Wahai anak-anakku, aku amat berharap kamu tidak sibuk dengan muzik dan tidak terjerumus ke dalam arus syahwat.

WAHAI Puteriku , aku ingin kamu berjanji kepada ALLAH akan mengenakan hijab secara jujur dan betul. Aku meminta kamu berjanji kepada ALLAH bahawa kamu akan mengambil peduli tentang agama dan Nabi kalian yang mulia. Jadikanlah ibunda kamu, Khadijah dan Aisyah, sebagai teladan. Jadikan mereka sebagai pelita hidup kamu. Haram hukumnya bagi kamu untuk melakukan sesuatu yang boleh menarik perhatian pemuda supaya mendekati kalian.

KEPADA semua, aku ingin kalian bersiap sedia untuk menghadapi segala sesuatu yang akan datang. Bersiaplah dgn agama dan ilmu pengetahuan. Bersiaplah untuk belajar dan mencari hikmah. Belajarlah bagaimana hidup dlm kegelapan yang pekat. Latihlah diri kalian agar dapat hidup tanpa elektrik dan peralatan elektronik. Latihlah diri kalian untuk sementara waktu merasakan kehidupan yang sukar.

BIASAKAN diri kalian agar dapat melindungi diri dan membuat perancangan untuk masa depan. Berpeganglah kepada agama kalian. Carilah sebab-sebabnya dan tawakal kepada ALLAH.".
Luqman Daud

Ahad, 15 Mac 2015

Seminar Fiqh Sab'ah II Bakal Menyusul

Bersyukur kepada Allah SWT atas kesempatan yang sangat besar ini, Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM) telah pun berjaya mengadakan Seminar Fiqh Sab'ah pada 07 Mac 2015 yang lepas.



Seminar Fiqh Sab'ah yang diadakan julung kali ini memfokuskan kepada perbahasan tujuh jenis Fiqh yang sangat penting untuk difahami oleh semua lapisan masyarakat yang ada pada hari ini.

Tujuh jenis Fiqh tersebut termasuklah Fiqh Nusus, Fiqh Ikhtilaf, Fiqh Awlawiyyat, Fiqh Waqie, Fiqh Taghyir, Fiqh Maqasid dan Fiqh Dakwah.



Seminar ini telah pun dihadiri oleh pelbagai lapisan masyarakat, dengan jumlah yang hadir keseluruhannya hampir mencecah 1000 orang peserta, alhamdulillah.

Terima kasih atas kerjasama daripada semua pihak yang memberi sokongan serta dorongan dalam menjayakan Seminar Fiqh Sab'ah ini.



Insyallah, akan datang bakal disambung lagi dengan pengajian Fiqh yang lain, dalam Seminar Fiqh Sab'ah II.

Terima kasih semua
Admin.

Ahad, 1 Februari 2015

Alumni Akademi Budiman Membetulkan Sejarah Atau Membuatkan Sejarah?

Saya agak terkejut apabila melihat status Pengarah Akademi Budiman, saudara Hasbie Muda yang mengatakan penolakan kepimpinan Dato' Asri Muda secara tidak demokrasi dan kekerasan. Manakala sahabat beliau saudara Nik Abdul Razak, kawan serumah di UM menyatakan bahawa sejarah Dato' Asri Muda digelapkan. Kedua-dua mereka ini diangkat oleh Ketua Pemuda PAS Malaysia sekarang, saudara Suhaizan Kayat sebagai pemikir dan perancang organisasi di bawah kepimpinanannya. Namun, amat malang pendekatan mereka yang dikatakan akademik dan adil seperti jauh api dari panggang.
Maka, perlu untuk saya membetulkan dakwaan mereka ini bagi membersihkan pandangan mereka yang salah, dan anak muda dapat menilai bahawa populariti dan tindakan populis mereka ini sebenarnya ada agenda yang mengelirukan anak muda yang terlibat dengan PAS.
"Seminar Pemikiran Tan Sri Mohd Asri Haji Muda" baru dibuat sehari dengan penampilan Dato' Mustafa Ali juga dikenali dengan panggilan Cikgu Pa , Dr Kamarul Zaman Yusoff juga merupakan Pengkaji Politik dari Kelantan dan beberapa yang lain. Namun, selain Cikgu Pa, siapa yang bergelumang dalam sejarah kepimpinan Dato' Asri Muda? Benarkah PAS menggelapkan sejarah Dato' Asri Muda? Kesimpulan mudah dua tokoh pemuda belaan saudara Suhaizan kayat ini cuba mencetuskan polimik ilmiah yang sengaja dikelirukan dengan program mereka yang kurang mendapat sambutan tersebut.
Benarkah Sejarah Dato' Asri Muda Digelapkan oleh PAS?
Ternyata premis dakwaan ini terlalu dangkal untuk dinyatakan oleh mereka yang mendakwa merekalah ulat buku. Apakah mereka tidak bertemu dengan buku dan pensejarahan PAS yang sudah sekian lama dicatat dan dibukukan? Sejarah PAS dan penglibatan Dato' Asri Muda tidak pernah dinafikan oleh PAS. PAS Kelantan pernah menerbitkan sebuah buku di bawah Pusat Kajian Strategik, yang ditulis oleh tokoh veteran PAS, Al-Marhum Ustaz Haji Mohd Amin Yaakub yang menceritakan dengan penuh detail dalam Buku yang bertajuk "Sejarah Pemerintahan PAS Kelanatan 1959-1990". Di dalamnya dimuatkan peranan Dato' Asri Muda dan keluarga mentuanya serta anak saudara sabitnya Dato' Ishak Lutfi yang menjawat Menteri Besar Pertama PAS di Kelantan. Atas usaha beliaulah bangunan PAS dibina di Kelantan.
Dalam penulisan kotemporari, Dr Fadhli Ghani ada menulis dalam Harakah dan Institute Kota suatu masa dahulu. Kemudian ditulis juga sebuah Thesis yang dibuat oleh Prof Dr Kamaruzaman Yusoff tentang era PAS zaman Dato' Asri Muda dari 1964-1983. Jadi di mana, sejarah Dato' Asri Muda digelapkan oleh PAS dan pemimpin PAS?

Dato' Asri Muda Dijatuhkan Secara Kekerasan Dan Tidak Demokrasi?
Dari mana datangnya kesimpulan saudara Hasbie Muda apabila beliau dengan mudah membuat kesimpulan begini? Mungkin beliau baru mengenali PAS setelah diangkat sebagai AJK Pemuda PAS Pusat oleh saudara Suhaizan Kayat. Mungkin penglibatan beliau di UM dalam "Jemaah Kampus" hanya dimuatkan ilmu propaganda memburukkan mereka yang tidak disukai dengan jenayah dunia akademik? Generasi beliau mungkin tidak kenal Arwah Ustaz Yazid Kampung baru yang pernah menjadi Pesuruhjaya PAS Wilayah dan Kerani Pentadbiran Pejabat Agong sebelum PAS bersama UMNO menubuhkan BN. Mungkin juga tidak mengenali Al-Marhum Ustaz Rahim dan Pak Syed, kakitangan Pejabat Agong yang cukup mengetahui sejarah perjalanan PAS dan sekitar kontreversi peralihan Kepimpinan Dato' Asri Muda kepada Kepimpinan Ulamak.
Mereka semua mempunyai sumber "authentic" dan ditambah lagi kalau sumber dari Pak Subky, Ahmad Lutfi dan orang orang lama PAS Seperti Tuan Guru Dato' Dr Haron Din, Dr Daeng Sanusi yang semuanya boleh menceritakan kembali kenapa berlaku penolakan terhadap Dato' Asri Muda.
Dato' Asri Muda mula menerima penolakan dalam Parti apabila beliau membawa campurtangan keputusan keluarga dan kroni setelah mesyuarat diputuskan dalam mesyuarat PAS Pusat. Beliau membiarkan campurtangan Datin Sakinah dalam urusan politik. Menerima Nasihat dari Wan Ismail, Zahari Awang di luar mesyuarat sehingga menyebabkan keputusan mesyuarat dan Syura tidak dihormati. Dan saya kira ini jua yang dilakukan oleh saudara Suhaizan Kayat bila beliau merombak kepimpinan Pemuda PAS Malaysia pada tahun lepas.
Kesannya, berlaku penolakan besar-besaran dalam PAS terhadap beliau yang dimulakan secara terang terangan oleh Ustaz Abu Bakar Hamzah dan yang lainnya. Kemudian, beliau juga mencampuri urusan pemilihan UMNO dengan memihak kepada lawan Dr Mahathir Mohamad sehingga dendam tersebut berlanjut dalam kes "mageran" di Kelantan apabila kesempatan di ambil oleh Tengku Razaleigh untuk terus merobek kekuatan PAS di Kelantan. Akhirnya, PAS Kelantan tewas pada 1978 dengan hanya meninggal tokoh seperti Al-Marhum Pok Nik Lah sebagai Orang yang masih mampu mengekalkan kerusi DUN.
Kesimpulan
Akhirnya, sengaja saya menulis bantahan ini kerana beliau, iaitu saudara Hasbie Muda dan Nik Abdul Razak sedang menyebarkan satu propaganda yang boleh merosakkan pandangan terhadap pensejarahan PAS dengan menuduh sesuatu yang tidak dibuat sebelum ini. Mana boleh dengan jawatan beliau sebagai Pengarah Akademi Budiman, membuat kesimpulan yang boleh menyebabkan berlaku salah faham yang lebih buruk.
Awas! Jenayah Akademik.
MOHD FADHIL BIN ZULKIFLI
Mahasiswa KUIZM